Makelaars maken elektrische kilometers

‘Op benzine rijden is zonde’

MNM heeft nu een eigen laadpunt
MNM heeft nu een eigen laadpunt

 

Makelaar Andries Mulderij is voor zijn collega’s bij Midden Nederland Makelaars Barneveld de pionier op het gebied van elektrisch rijden. Op het moment een nieuwe auto van de zaak moest worden aangeschaft, gold er nog een voordeelregeling met toen 0% bijtelling voor elektrische auto’s. Dat was voor hem het moment om, als eerste van de zaak, over te stappen op een elektrische auto.

Als makelaar rijdt Andries zo’n 60.000 km per jaar, maar dit zijn veel korte afstanden van en naar klanten binnen Barneveld en omgeving,. Zoals hij zelf zegt: “honderd ‘rondjes om de kerk’”. De auto kan met mooi weer zo’n 70 km rijden na 1 oplaadbeurt. Als hij wat grotere afstanden moet afleggen naar bijvoorbeeld familie, zit er nog wel een hulpmotor in waarmee hij gewoon benzine kan tanken. Een volledig elektrische auto (dus zonder benzinemotor erbij) kan grotere afstanden afleggen (ca. 100-150 km). En in 2017 hebben een aantal modellen elektrische auto’s die op de markt komen een (nog) grotere actieradius (ca. 200-300 km).

Het rijden in een elektrische auto was in het begin wel even wennen voor de makelaar. De auto trekt veel sneller op dan een ‘gewone’ auto. Je hoort hem ook nauwelijks, de auto maakt bijna geen geluid. Een ander voordeel van elektrisch rijden is, dat de elektrische kachel in de winter voordat hij in de auto stapt deze alvast kan opwarmen.

In de buurt van het kantoor van Midden Nederland Makelaars staat een openbare laadpaal met aansluitpunten voor twee elektrische auto’s. Toen naast Andries ook andere collega’s overstapten op een elektrische auto heeft het bedrijf besloten om in de gevel van het kantoor een eigen laadpunt te realiseren, dat ze delen met Univé. Hier kunnen de medewerkers met een kaart inloggen om vervolgens hun auto op te laden en na het opladen de stekker weer los te koppelen. Volledig opladen van de auto kost hem zo’n 4 uur. Thuis heeft hij op zijn oprit ook een laadpaal staan, maar het opladen kan ook met een gewone stekker op 220volt, dat duurt 7 tot 8 uur. De batterij volledig opladen kost via de zaak slechts zo’n 5 euro.

Sinds Andries elektrisch rijdt, is zijn denkpatroon veranderd, of zoals hij zegt: “Je wordt rationeler in afstanden.

Je hebt ’t gevoel dat ’t zund is om op benzine te rijden!”